Jak na organizm wpływają aminokwasy

0
202
Jak na organizm wpływają aminokwasy

Aminokwasy są budulcem życia. Są one niezbędne do syntezy białek, neuroprzekaźników i kluczowych procesów życiowych w organizmie.

Z 20 aminokwasów wymaganych do tych procesów, niektóre mogą być produkowane przez organizm, podczas gdy inne nie mogą — to tak zwane Aminokwasy egzogenne EAA. Aminokwasy te muszą być pozyskiwane z diety lub przyjmowane jako suplementy. Dieta pozbawiona niezbędnych aminokwasów EAA może prowadzić do poważnych problemów.

Czym są aminokwasy?

Aminokwasy to związki organiczne, które są niezbędne w organizmie człowieka do różnych procesów, w tym syntezy białek i homeostazy. Istnieje ponad 300 różnych rodzajów aminokwasów, ale tylko 20 z nich to aminokwasy białkowe, które służą jako budulec białek roślinnych i zwierzęcych.

Często o białkach mówi się jako o aminokwasach — ale nie jest to tak do końca poprawne. Białka składają się z długich łańcuchów aminokwasów, ale aminokwasy same w sobie są pojedynczymi cząsteczkami, które organizm łączy w substancje. Nasz metabolizm wytwarza niektóre rodzaje aminokwasów, ale aminokwasy egzogenne trzeba pozyskiwać z pożywienia.

Szczególnym rodzajem aminokwasów egzogennych są aminokwasy BCAA o rozgałęzionych łańcuchach bocznych. Stanowią one 25% wszystkich aminokwasów budujących mięśnie i ich odpowiednia dawka pomaga przy intensywnym treningu.

Jak działają aminokwasy?

Aminokwasy odgrywają kluczową rolę w utrzymaniu dobrego zdrowia i samopoczucia. Są one niezbędne do budowy białek, które są niezbędne do wzrostu i naprawy mięśni, ale mają też znacznie szerszy zakres funkcji. Biorą udział w produkcji hormonów, enzymów, neuroprzekaźników i płynów ustrojowych, które są niezbędne do utrzymania prawidłowego funkcjonowania organizmu ludzkiego.

Przyjmowanie konkretnych suplementów aminokwasowych BCAA, takich jak leucyna, izoleucyna i walina, może być szczególnie korzystne dla osób aktywnych, ponieważ wspomagają one regenerację mięśni, hipertrofię mięśniową i usuwają zmęczenie potreningowe dzięki stymulacji systemu nerwowego.

Aminokwasy w Twojej diecie

Aby zapewnić sobie spożycie odpowiednich i przydatnych aminokwasów w diecie, ważne jest, aby regularnie włączać kompletne białka do codziennych posiłków. Dobra dawka pełnowartościowych białek znajduje się w mięsie, jajach i nabiale i zawierają one wszystkie niezbędne aminokwasy egzogenne (czyli pochodzące z zewnątrz), których organizm potrzebuje do optymalnego funkcjonowania.

Jednak weganie muszą zbilansować dietę poprzez spożywanie różnych pokarmów zawierających aminokwasy, których nasze ciała nie mogą wytworzyć. Jest to m.in. soja, produkty pełnoziarniste, banany, ryż i rośliny zielone. Im bardziej zróżnicowana jest dieta wegetariańska lub wegańska, tym większa szansa na to, że przyswoisz sobie niezbędną mieszankę aminokwasów. Możesz też skorzystać z suplementów diety.

Suplementy diety

Suplement diety oferuje nasz Sklep Sport Max – Aminokwasy mogą być stosowane przez każdego, kto potrzebuje dawki protein, zwłaszcza sportowców. Mogą one wspomagać wzrost mięśni i regenerację po intensywnych treningach. 

Weganie i wegetarianie mogą również korzystać z suplementów aminokwasowych, zwłaszcza gdy dopiero przechodzą na nową dietę. Suplementy jednak nie zastąpią diety i znajomości zasad zdrowego żywienia!

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here