Banany są tuczące – nic bardziej mylnego

0
29
banan

Banany niesłusznie oskarżane są o bycie ukrytym sabotażystą odchudzania. 1 średni banan to ok. 150 kcal. Czy słusznie są one odradzane są w odchudzaniu?

Banan – pochodzenie

Nazwa dla banana została najprawdopodobniej zaczerpnięta z języka arabskiego, w którym słowo to oznaczało palec. Właściwości odżywcze banana są znane człowiekowi już od 7000 lat. Bananowce uprawiano wtedy w Malezji, skąd trafiły do Indii. Przez Bliski Wschód zawędrowały aż do Afryki, gdzie banany rosną do dzisiaj. Drzewa bananowca występują także w Australii i Azji. Do Europy banany docierają drogą morską. Dojrzewają na statkach wyposażonych w chłodnie, żeby do naszych sklepów mogły trafić świeże i o żółtej barwie. Dzięki temu możemy się cieszyć bogactwem składników odżywczych zawartych w bananach, a jest ich całe mnóstwo.

Banan – właściwości

W bananach znajdziemy m.in. witaminę A, C, E, K oraz witaminy z grupy B, a także minerały przede wszystkim: potas, magnez, fosfor, wapń. Jedzenie bananów pozwoli nam wzmocnić serce, poprawić kondycję układu krążenia i układu nerwowego. Jest doskonałym sposobem zwalczania zgagi i zapobiegania zakwaszeniu organizmu. Banany ułatwiają także zasypianie i są pomocne w kłopotach z trawieniem.
W odróżnieniu od innych owoców banany są źródłem białka, dzięki czemu dodają energii. Powinny je jeść kobiety w ciąży z uwagi na obecność w bananach kwasu foliowego. Owoce zawierają także błonnik, dzięki czemu mają zbawienny wpływ na prace układu pokarmowego. Wysoka zawartość potasu w bananach sprawia, że są one remedium na chroniczne zmęczenie i podatność na stres. Odpowiedni poziom potasu i magnezu w organizmie pozwoli nam uniknąć tych dolegliwości, dlatego warto w ciągu dnia sięgnąć po przekąskę w postaci banana.

banany nie są tuczące a są zdrowe

Wcinaj banana po treningu

Spornym składnikiem odżywczym bananów mogą być węglowodany, których to banany zawierają sporo. Wysoka zawartość tych cukrów w bananach może być pomocna np. po ciężkim treningu – pomoże uzupełniać nasze rezerwy energetyczne w postaci glikogenu w mięśniach. Ostrożnie jednak powinny do nich podchodzić osoby chore na cukrzycę oraz wykazujące nietolerancję glukozy, gdyż owoc ten charakteryzuje się średnim (a nie pożądanym w tym wypadku niskim) indeksem glikemicznym. W przypadku pozostałych osób, banany mogą stanowić świetną przekąskę. Tym bardziej, iż są one dobrym źródłem błonnika pokarmowego (dzięki czemu pomocne są w profilaktyce zaparć), magnezu i potasu (przez co polecane są nadciśnieniowcom) oraz witamin z grupy B, zwłaszcza witaminy B6, która wzmacnia układ odpornościowy.

Banan na szczęście!

Banany zawierają sporo potasu, witaminę B6 oraz tryptofan – składniki, które pomagają się zrelaksować i poczuć się szczęśliwszym. Tryptofan to cenny aminokwas stymulujący produkcje serotoniny tzw. hormonu szczęścia.

Bananowa owsianka z nasionami chia:

Składniki (2 porcje)
– 2/3 kubka tradycyjnych płatków owsianych
– 1 łyżka nasion chia – 1 kubek mleka migdałowego
– 1 lub 2 banany (zależy od wielkości)
– 2 łyżki pokruszonych migdałów
– 3 lub 4 łyżki rodzynek lub żurawiny
– cynamon i wanilia w proszku do smaku
– szczypta soli
Banany rozgnieć na papkę i połącz z resztą składników. Dokładnie wszystkie wymieszaj, a następnie odstaw na całą noc do lodówki. Rano wyjmij z niej pyszne i zdrowe śniadanie.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here